Za bolje korišćenje platforme, molimo Vas da koristite CHROME, FIREFOX, OPERA ili EDGE pretraživače.
Kako izabrati dobar polovan traktor?

Kako izabrati dobar polovan traktor?

Za sve poljoprivrednike sa ograničenim budžetom, u zavisnosti od potreba, kupovina polovnog traktora može biti idealno rešenje. U prodaji se, bilo preko oglasa ili na drugim mestima, mogu pronaći i polovni traktori do 2000 evra, naravno stariji modeli kao što su IMT533 ili IMT539 – mali traktori za osnovne delatnosti u šumarstvu, voćarstvu ili ratarstvu.

Međutim, bez obzira da li kupujete prvi traktor ili planirate da vaš dotrajali traktor zamenite boljim bitno je da zapravo znate šta kupujete. Kupovina polovnih traktora svakako nosi određenu dozu rizika od pogrešnog izbora, odnosno kupovine „mačke u džaku“.

Zato je važno, prilikom izbora polovnog traktora, rizik od pogrešnog izbora smanjiti na najmanju moguću meru. Prodaja polovnih traktora na interenetu svakako nije 100% sigurna. A kako da znate na šta da obratite pažnju prilikom kupovine polovnih traktora, odnosno kako da procenite polovan traktor pri kupovini, za Vas objašnjava stručnjak za mehanizaciju Petar Grbić iz Bečmena.

U nastavku pročitajte korisne savete za kupovinu polovnog traktora…

Vizuelnim pregledom mnogo možete utvrditi o traktoru

Prilikom posete prodavcu veoma je bitno da pažljivo pregledate traktor koji biste kupili. Pogledajte motor, agregate, pneumatike, kvačilo, kočnice, ručice menjača zato što će vas svaki nedostatak na polovnom traktoru, nakon što ga kupite, dodatno koštati.

Pogledati da li motor negde curi

Poređenja radi, mlada devojka da bi se lakše udala ona se našminka i dotera – slično je i kada je u pitanju prodaja polovnih traktora. Bolje je da traktor koji pregledate bude malo prljav, jer ukoliko je motor dobro opran teško ćete utvrditi njegovu ispravnost.

Motor traktora  Motor traktora

Motor traktora i crni trag od ulja

U slučaju ovog traktora IMT560 (na slici gore s desne strane) vidi se jedan mali crni trag na motoru – što znači da je u pitanju motorno ulje. Praćenjem traga može se zaključiti da jedan semering, koji košta nekih 150 do 200 dinara, nije ispravan i da će nam trebati pola sata da ga zamenimo – što nije veliki problem. S druge strane, ako je motor sa svih strana prljav znači da takav motor više nije dobar.

  

Kontrola ulja motora

Takođe, kod motora obavezno treba izvaditi merač za kontrolu ulja i prekontrolisati ga. Ukoliko vidite da ulje nije crno (kao što je crno na slici gore) nego da je bele boje to znači da dolazi voda ulazi u ulje – što nije dobro. Zapravo čim dolazi voda moguće je da je oštećena ili zaptivka glave ili glava traktora.

Nalivno grlo i kontrola boje ulja

Zatim, nalivno grlo treba skinuti i pogledati pod malim gasom. Ono može zbog obrtaja radilice, koje se kreću unutra, da stvori vazduh ali nikako ne sme da izbacuje ulje.

Kada motor radi, ako duva tu znači da su otišle karike, da je slaba kompresija ili da kompresor daje vazduh unutra (što opet nije dobro).

 

Savet našeg stručnjaka Petra je da sa sobom prilikom kupovine polovnog traktora povedete nekog ko može da izmeri kompresiju. Merenje kompresije pružiće vam pouzdanije informacije o tome u kom se stanju nalazi motor traktora. Ukoliko izmerite kompresiju na svim cilindrima (koliko ih ima u traktoru koji želite da kupite) ona bi trebala da bude podjedanaka: od 18 do 24 bara pritisak. Ako se desi samo na jednom cilindru da je mnogo manji pritisak znajte da je pukla neka karika i da ćete odmah morati da intervenišete.

Filter za ulje
Filter za ulje

Važno je da povedete računa ne samo kod kupovine, nego i kada već kupite polovan traktor da odmah zamenite ulje i filter za ulje. Kod ovih motora (dizel motora) obavezno treba sipati ulje S3 SAE30. To su, dakle ulja za dizel motore. Takvo ulje se menja od 150 do 200 sati rada. Mnogi menjaju ulje na sto sati rada – to nije dobro.

,, Mi smo imali priliku u IMT-u da ispitujemo novo ulje kada se stavi koliku moć ima podmazivanja i imali smo na 200 sati i na 100 sati rada. Na 100 sati najbolje podmazuje, čak i bolje nego kada je novo ulje. Zato je velika greška da ulje se na 100 sati menja, kada može slobodno da ide do 200 sati rada.“ – objasnio je stručnjak za mehanizaciju Petar Grbić.

Kada proverite vizuelno motor polovnog traktora važno ga je malo i provozati. Ukoliko motor pri radu ne zuji, ne pišti nigde, ni ne lupa to je dobro.

Takođe, kada provozate polovan traktor, stanite i pogledajte pritisak ulja. Pritisak ulja kod motora traktora kada je dobro zagrejan, pod malim brojem obrtaja, treba da bude 0,8 bara, a kada je hladan motor pod maksimalnim brojem obrtaja ne sme da pređe 4 bara.

Kod pneumatika ne treba gledati samo ripne, već treba pogledati i sa strane

 

Dobri pneumatici

 

Stari pneumatici

Ukoliko pneumatik (guma) na sebi ima sitne ispucalosti, to znači da je stari pneumatik i da će vrlo brzo doći do pucanja. Takav pneumatik je neupotrebljiv. Znači, pored toga što svi gledaju kakva su šare (ripne) moraju da pogledaju sa strane – ako je ta površina glatka i nema ispucalosti znači da je ta guma dobra i da je nova.

Pedalu kvačila proverite stiskom ruke

 

U kabini polovnog traktora, pedalu kvačila bi trebalo da stisnete malo rukom i ako ide od 5 do 7 milimetara, slobodan hod – to znači da je kvačilo dobro. Međutim, kada sednete u traktor, upalite i krenete napred i osetite podrhtavanje znači da kvačilo nije dobro. Da li lamelu treba zameniti ili podesiti to se već naknadno mora utrvditi.

Ručice menjača ne smeju lako da idu, a kada krećete ne smeju da ispadaju

Rucica menjaca
Ručica menjača

Menjač traktora je jako bitan deo traktora jer omogućava njegovo kretanje. Zato o menjaču, o njegovoj ispravnosti treba povesti računa i to je šta treba gledati prilikom kupovine traktora. Kupce polovnih traktora kod menjača najviše zanima njihova pouzdanost. Svakako ispadanje menjača je jedna od najčešćih nuspojava. Kada je kvar menjača u pitanju obično je u pitanju brava koja nije dobra, što treba popraviti na vreme.

Kada su u pitanju ručiće hidraulika one nikako ne smeju biti u gornjem položaju.

Kada ste upalili motor i krenuli sa njim trebate videti kako ubacuje u brzine. Kod traktora, kao što je IMT560 koji nemaju sinhrone trebalo bi da traktor stoji i da se ubaci u željeni stepen prenosa i da traktor krene. Ako ne može da se ubaci, nego se čuju zupčanici, kako udaraju jedan o drugi znači da dobro ne odvaja lamela drugog stepena.

Obavezno pogledajte da li polovan traktor ima termostat

Termostat na traktoru
Pokazivač temperature

Povedite računa o termostatu, jer ukoliko ga nema moguće je da je došlo do različitog habanja klipova u cilindrima. Zašto?

Obično ljudi kada dolazi do pregrevanja, oni izvade taj termostat i bace ga. U tom slučaju prvi cilindar koji se nalazi do hladnjaka će biti uvek prehlađen, srednji će biti normalno hlađen, a zadnji cilindar će uvek biti pregrejan.

Prvi i zadnji cilindar će se uvek mnogo više habati u odnosu na srednji cilindar. Tako da u startu treba pogledati i da li je termostat tu i da li radi. Čim upalite traktor, ako cirkuliše tečnost odmah se vidi da li je termostat otvoren ili zatvoren i da li uopšte postoji.

Prodrmajte prednji točak i proverite aksijalni ležaj

Aksijalni lezaj  Aksijalni lezaj                                                      Obavezno proverite aksijalni ležaj

Stručnjak Petar savetuje da bi bilo dobro da uz pomoć dizalice podignete prednji trap traktora uvis, da prodrmate malo prednji točak. Kada ga drmnete i on ima lufta onda ste sigurni da aksijalni ležaj nije dobar i da biksne nisu dobre, odnosno da su pojedene– samim tim ubrzo ćete morati da ih zamenite.

Vrlo često se na srednjoj osovinici dobije lufta od dužeg rada, pojede se ta osovinica, pojede se kućište i to je opet dodatni trošak.

Kod zadnjeg točka, kada ga prodrmate, kada se čuje da malo lupi, to je jako mali zazor. Treba da ima mali zazor, ali nikako nije dobro da ima veliki zazor.

Ljudi greše kada popravljaju taj zazor pa ga skroz neutrališu, doći će do suočenja osovina – što nije dobro jer će doći do oštećenja istih.

Treba pogledati na izduvnoj grani da li dimi, ako dimi mnogo znači da krike propuštaju ulje ili da nisu dobre dizne ili da pumpa visokog pritiska nije dobra.

Treba proveriti da li je hidraulika ispravna, a evo i kako!

IMT-ova hidraulika je specifična, posebna i zato je IMT jedan od najpoznatijih traktora.

Da biste proverili hidrauliku upalićete motor, podićete ručicu A u gornji položaj i kada je podignete u gornji položaj ručicu B i C stavićete između dve tačke i na kratko i samo na kratko ćete gurnuti ručicu A i kada je gurnete čućete sigunosni ventil kako pišti i počinje pumpa da lupa. Odmah vratite ručicu nazad i znajte da je to dobro.

Dobro bi bilo ukoliko imate manometar da se stavi nazad na crevo za kipovanje prikolice i da se izmeri pritisak. Ako ima 160 bara, ugasite motor, a on i dalje drži pritisak – znači da je sve dobro.

Ako nemate manometar vi ćete zakačiti dvobrazni plug, od 250 do 270 kilograma, upalićete motor i podići plug sa njim, ugasiti motor i videćete brzinu padanja pluga.

U poslednje vreme većina hidraulika popušta, pada zato što dobrih delova,čak u poslednje vreme ni u IMT-u nije bilo). Međutim, ukoliko plug polako pada to je u redu, ali ako hidraulika brzo popušta i pada onda hidrulika nije dobra.

Takođe, kada hidraulika podiže oruđe koje se nalazi na traktoru tada ventili visokog pritiska u samoj pumpi nisu dobri i to je još jedan dodatni trošak.

Dim iz auspuha može dosta toga da vam kaže o polovnom trakoru

Kada upalite motor i dodate gas i kada motor počne da radi pod određenim brojem obrtaja ako izlazi crni dim, gust crn dim onda sigurno znate da nešto nije u redu. Najverovatnije je da su karike otišle – to znači da se takav motor već nalazi pred generalnom popravkom.

Takođe dizne mogu biti neispravne što za posledicu ima nedovoljno raspršenje goriva i samim tim nepotpuno sagorevanje. Takav dim će opet biti taman, ali mnogo manje nego kod sagorevanja ulja. Takođe, još jedan znak da su u pitanju neispravne dizne je crni dim prilikom dodavanja gasa, kada više goriva ulazi u cilindar, a dim nestaje prilikom otpuštanja gasa, tj. uravnomerenja rada.

Trebate obratiti pažnju i na priključna vratila

Priključno vratilo IMT
Obavezno pregledajte priključno vratilo

Zašto se priključno vratilo nezaustavlja kada se pritisne pedala kvačila? Zato što nije dobro naštelovana ili je lamela oštećena.

Kako to proveriti?

Upalite motor, uključite priključno vratilo i pokušajte da ga nazad nečim opteritete. Dobro bi bilo da imate neku mašinu, opterećenje i ako vam prilikom ubacivanja, prikopčavanja priključnog vratila počinje da krči, da lupa, da se čuju zupčanici, znači da kvačilo dovoljno ne odvaja.

 

Proverite kakva je lamela

Da bi probali kakva je lamela, da li sposobna da vuče, sednete upalite motor, ubacite u najveći stepen prenosa, stisnete kočnicu i polako pustite kvačilo, ako počinje da se motor gasi znači da je lamela dobra .

Merenje pritiska u stublinama?

Dizne na traktoru
Dizne na traktoru IMT560

 

Kako biste izmerili pritisak u stublinama potrebno je da skinete dizne, umesto dizni da se stavi aparat za merenje kompresije i onda treba imati dobar akumulator, zaverglati više puta i očitati kompresiju. Kompresija između cilindara treba da bude ujednačena i ona treba da iznosi od 18 do 24 bara u zavisnosti od tipa traktora.

 

 

Preporuka za ulje za traktore za hidrauliku i transmisiju

,, Mnogi me zovu i pitaju sa društvenih mreža koje ulje da sipaju – ovaj ima 90, ovaj ima 95, ovaj ima ono – to ulje SAE80, SAE90 nije dobro , nego mora da ima oznaku transhidro. Šta znači transhidro? Transmisija i hidraulika ili traktol M80.“ – objašnjava stručnjak za mehanizaciju Grbić Petar. Znači, za transmisiju i hidrauliku da normalno radi pogodna su dva tipa ulja koja se mogu naći na našem tržištu – transhidro ili traktol M80.

Da li se više isplati da kupite polovne delove za traktor ili nove?

To je sada jedan veliki problem kod nas u Srbiji, a i u bivšoj Jugoslaviji. U svakom slučaju stručnjak za mehanizaciju Petar kada bi kupovao delove za sebe, pre bi uzeo originalane polovne delove za traktor, nego kupio novi – mada imaju neke stvari koje se moraju uzeti nove.

,,Kada kupujete deo i pogledate ga spolja, uzmete šubler i premerite mere, on potpuno je jednak sa IMT delovima. Ali materijali od čega su napravljeni su različiti i taj novi deo koji vi ugradite mnogo pre stradaju nego što su nekadašnji IMT delovi.“ – objasnio je za naš sajt, stručnjak Petar.

Stari traktor IMT, polovni traktor iz inostranstva ili nov traktor?

Stručnjak za mehanizaciju Petar polovne traktore iz inostranstva sigurno nikom ne bi savetovao.

Oni koji mogu da kupe nove, ako imaju budžet, možda je bolje da kupe nov traktor.

Za manja gazdinstva, za manje površine Petar bi se uvek pre odlučio da kupi polovan IMT trakor. Pre svega delove za IMT traktore, takvi kakvi su, mnogo je lakše i brže naći i popraviti nego za bilo koji drugi strani traktor.

IMT proizveden pre pet godina će verovatno imati manju potrošnju goriva, poseduje servo volan i dodatnu opremu, ali je nešto skloniji kvarenju, dok oni proizvedeni pre 25, 30, pa i 40 godina najčešće više troše ali su dugotrajniji i pouzdaniji. Za razliku od stranih traktora, za domaće uvek je lakše i jeftinije nabaviti delove.

Eto nadamo se da su vam saveti za kupovinu polovnog traktora našeg stručnjaka Petra Grbića bili korisni i da ćete imati uspeha bilo da je u pitanju kupovina ili prodaja traktora.

Celokupnu ponudu novih i polovnih traktora na našem sajtu Agrokorpa.rs možete pogledati OVDE.

ostavite svoj komentar


Vrh Android Aplikacija
Android Aplikacija