Za bolje korišćenje platforme, molimo Vas da koristite CHROME, FIREFOX, OPERA ili EDGE pretraživače.
Kriterijum za izbor traktora: automatski vs ručni menjač

Kriterijum za izbor traktora: automatski vs ručni menjač

Šta je bolje – kupiti traktor sa manuelnim menjačem ili automatskim? Šta su pokazala dosadašnja iskustva poljoprivrednika kada su PowerShift menjači u pitanju? Prednosti i nedostaci manuelnih, odnosno automatskih menjača. Kako proceniti u kom je stanju menjač kada kupujete traktor? Kako pravilno rukovati menjačem i kako ga pravilno održavati? Odgovore na ova pitanja dao nam je Stefan Petrović, mlad momak iz sela Poljane, koji se uz oca stručnjaka za menjače naučio izvanrednom zanatu, odnosno  da popravlja i održava manuelne i automatske menjače svih vrsta.

Od davne 1914. godine, kada je proizveden danas zvanično najstariji očuvan traktor kod nas, pa do danas bilo je velikih promena u veličini, snazi i udobnosti traktora. Ako pogledate ove dve fotografije ispod, traktor poslednje generacije sa klimatizovanom kabinom i traktor iz 1914.godine videćete koliko su traktori zapravo evoluirali.

Najstariji i najnoviji traktor
Na levoj strani Hart Parr traktor, proizveden 1914.godine u SAD (muzej “Žeravica”, banatsko selo Novo Miloševo) a sa desne strane Fendt 1050 Vario

Jedna od najvećih promena tokom godina desila se na menjačima. Budući da je zadatak menjača u traktoru da prenese snagu motora na točkove, glavna razlika između današnjih menjača je u tome na koji način prenose snagu motora na točkove. A zatim, i u pogledu troškova i trajnosti.

Što su savremeniji traktori to imamo više tipova menjača

Osnovna podela menjača je na one sa nepokretnim osama vratila (manuelne tj. ručne manjače) i one sa pokretnim osama vratila (automatske menjače). Takođe, postoje i poluautomatski menjači sa nepokretnim osama vratila, ali u kombinaciji sa višelamelastom spojnicom.

Na starijim modelima traktora su mehanički (klasični) menjači koji su asinhroni. Takvi su traktori koji su se ranije proizvodili u Srbiji. Recimo, IMT 540 ima šestobrznski menjač koji je klasičan, kao i IMT 545. Kod ovakvih traktora u pitanju je čista mehanika, samo uz set zupčanika.

Nešto novija generacija traktora ima sinhrone na setovima zupčanika. Reč je o kočnici koja prikoči taj zupčanik kako ne bi dolazilo do krčenja zupčanika, a samim tim se stvaraju opiljci. Te kočnice, odnosno sinhroni, prikoče ceo snop.

Sledeća generacija su PowerShift menjači, a potom dolaze Power Quad menjači, Dyna Shift menjači (na Massey Ferguson-u)…

Zašto kupiti traktor sa manuelnim menjačem?

Kod manuelnih menjača vozač ručno podešava ručicu koja ima obeležen broj brzina i smer kretanja od najmanje do najveće brzine, a nogu drži na kvačilu. Manuelne menjače imaju stariji modeli traktora IMT, kao što su IMT 539 i IMT 533.

Prednosti traktora sa ručnim menjačem u odnosu na automatske:

  •  manji troškovi popravke ukoliko nastupi kvar i kraće se čeka na popravku,
  •  manja potrošnja goriva,
  •  traktori sa ručnim menjačem su jeftiniji od traktora sa automatskim menjačem i
  •  veća kontrola vozača nad vozilom.

Nedostatci traktora sa ručnim menjačem:

  • teže upravljanje traktorom,
  • manja udobnost traktora,
  • teže je pronaći kvalitetne delove za popravku menjača.

Zašto kupiti traktor sa automatskim menjačem?

Kod automatskih menjača osnovu čini sistem planetarnih zupčanika i setova lamela spojnica, koje u odnosu na brzinu vozila i broj obrtaja motora aktiviraju ili deaktiviraju odgovarajuće vratilo sa zupčanicima u planetarnom setu, a samim tim i potreban prenosni odnos.

Set lamela
Set lamela – spojnica

Prednosti traktora sa automatskim menjačem:

  • veća udobnost,
  • lakše rukovanje,
  • pouzdanost,
  • veća iskorišćenost snage.

 

Mane traktora sa automatskim menjačem:

  • viša cena traktora sa automatskim menjačem,
Massey Ferguson menjac
Menjač za Massey Ferguson kakav možete naći u prodaji
  • skupi rezervni delovi, a samim tim i skupa popravka. Popravka automatskih menjača je komplikovana radnja koja zahteva angažovanje usko sprecijalizovanih stručnjaka. Automatski menjači kod nas su još uvek retkost, te ćete neki od pokvarenih ili oštećenih delova za vaš menjač morati da naručite iz inostranstva, što može da vas košta dodatno.
    Kada je u pitanju neki ozbiljniji kvar na automatskom menjaču, Stefanov savet je da u slučaju kvara na menjaču razmislite o nabavci kompletnog menjača.
    Retko ćete naći u prodaji samo određen deo menjača.
  • kada se pokvari potrebno je duže vreme da se menjač u traktoru zameni/popravi.

PowerShift menjači – jednostavno i udobno rukovanje, ali održavanje skupo

Kod novije generacije traktora sa PowerShift menjačem imamo i mehanički deo i hidraulični deo menjača. Kod ovih menjača pritiskom ulja dobija se promena stepena prenosa bez stajanja i u toku opterećenja dobijamo prenos odnosa snage i brzine.

Princip rada ovih menjača se zasniva na kompjuteru ili elektroventilu, kao i ulju koje istovremeno teče kroz te elektroventile i ima svojstvo upravljanja, podmazivanja i hlađenja svih komponenti menjača. Vrlo često se dešava da to isto ulje ide i u volan, u kočnice, u isključenje prednjeg mosta ili diferencijala. Komjuter daje znak elektroventilima kada da menjaju brzine i to pritiskom na dugme. U suštini kod PowerShift menjača hidraulika menja brzine.

Većinom traktori iz inostranstva od 80 do 200 KS, imaju menjače kod kojih se samo pojedini stepeni prenosa uključuju pod opterećenjem, a glavna grupa je sa stalno uzubljenim zupčanicima i sinhron spojnicama. Recimo, i na Massey Ferguson-u serije 8200 je ugrađen ovakav menjač.

Deo menjača kod kojeg se stepeni prenosa uključuju pod opterećenjem, mogu biti izvedeni u obliku planetranih zupčanika (slika ispod) i lamelastih spojnica. Primenom lamelastih spojnica umesto planetarnih, koriste se cilindrični zupčanici sa čeonim uzubljenjem, a lamelasta spojnica služi da spoji zupčanik sa njegovim vratilom.

planetarni zupcanik
Planetarni zupčanik na John Deere traktoru

Za poljoprivrednike koji kupe polovan traktor za PowerShift menjačem mogu da nastanu problemi jer ljudi ne znaju da ovi menjači imaju svoje sopstveno ulje. Dakle, PowerShift menjači imaju svoju sopstvenu hidropumpu od oko 20 bari.

Powershift menjače, uz izvesne modifikacije, pojedini proizvođači traktora zovu drugačije, recimo Dyna 4 ili Dyna 6 kod Massey-a.

Ovaj menjač ima mnogo više delova pa je samim tim i skuplji od klasičnih menjača, održavanje je skuplje i složenije. Jedan deo snage gubi se i na pogon pumpe koja potiskuje ulje ka kočnicama. Takođe, potrebna je i veća količina ulja u menjačkoj kutiji.

Kako da proverite ispravnost menjača pre nego što kupite traktor?

Menjač je jedan od osnovnih delova traktora, čiju ispravnost mnogi poljoprivrednici/traktoristi zanemaruju sve do momenta dok ne dođe do većeg kvara. Kvarovi na menjačima, bilo da su manuelni ili automatski menjači u pitanju, mogu da se manifestuju na različite načine.

Rucica menjaca IMT
Ručica menjača na traktoru IMT

Prilkom kupovine polovnog traktora, ne možete videti šta se zapravo nalazi u menjaču (već samo kada se skroz rasturi), ali zato obratite pažnju na detalje. Pogledajte snopove instalacija, da li su pomerani, kao i da li su šrafovi odvrtani.

Ukoliko su šrafovi odvrtani vrlo lako može biti da je menjač već rasturan, rađen.

Pitanje je kako urađen taj menjač. Ako je menjač urađen u inostranstvu verovatno je da je urađeno dobro, ali ukoliko je urađen u Srbiji pitanje je kako je to urađeno.

Obavezno isprobajte traktor pre nego što ga kupite!

Trzanje ili krčanje menjača pri promeni stepena prenosa, iskakanje menjača iz glavnih brzina, vibracije ručice menjača, kao i otežano menjanje brzine su najčešći pokazatelji da je menjač neispravan.

Kod automatskih menjača može doći do kvara: kompjutera, senzora… Takođe, kod traktora sa automatskim menjačem bitno je da prebacivanje grupa brzina ide lako, da nema nikakvih poskakanja, kao i da nema gubitaka snage.

Ukoliko ustanovite da sa menjačem nešto nije u redu, prvo što biste trebalo da pregledate jeste da li ima dovoljno ulja za podmazivanje, kao i boju ulja. Ukoliko ima većih komada metalnih opiljaka u ulju znači da menjač nije ispravan. Obavezno proverite da li je filter za ulje skoro menjan jer ni on nije baš jeftin.

Zaključak stručnjaka za mehanizaciju

Stefan Petrović, na osnovu dosadašnjeg iskustva u popravci traktora, preporučuje našem poljoprivredniku da uzme traktor sa što manje struje. Zašto?

Pre svega, zato što kod nas još uvek ne postoje uslovi za održavanje trakotra sa više mehanike.

Kada su u pitanju traktori iz uvoza sa PowerShift menjačem, Stefan napominje da poljoprivrednik obrati pažnju na to da te podgrupe budu mehaničke, kao i da ne bude sve na jednoj ručici, već da u traktoru postoji više ručica. Dosta zahvalni traktori za održavanje, prema rečima našeg sagovornika, su Massey Ferguson generacije 3 i generacije 6, kao i Fendt traktori serije 300 i serije 600.

Dakle, povedite se logikom da što je složenija mehanika traktora, da je to skuplje i održavanje

Traktori naše domaće proizvodnje, poput IMT 558, godinama unazad su odlično obavljali posao na njivi i zadovoljavali su potrebe naših poljoprivrednika. Međutim, stare traktore je pregazilo vreme te sa tim traktorima više nije izvodljivo da se za što kraće vreme obavi, recimo, dublje oranje. S druge strane, naši domaći traktori koji su preko 100 KS, poput IMT 5106 i IMT 5136, su moćni traktori sa kojim može da se obavi dobar deo posla na njivi, ali na ovim traktorima nisu dobro usklađeni odnos snage motora sa odnosom menjača. To znači da nemaju dovoljno iskorišćenja te snage. Slična je situacija i sa traktorom IMT 5170 koji je namenjen za obradu većih poseda.

Neispravan motor je zapravo najmanji problem na traktoru!

Savet ukoliko planirate da kupite polovan traktor je taj da možda ne bi bilo loše da pogledate i traktore sa lošijim motorom – da ima kvar ili da je ostao bez ulja. Zamena motora danas je vrlo povoljna, i za motor mogu da se nađu delovi. S druge strane, zameniti i popraviti menjač na traktoru je skuplje. Najmanji kvarovi na menjaču su, minimum, od 1000 evra pa na više. Prvenstveno kada su u pitanju elektroventili na menjaču, svaki taj elektroventil nov košta od 200 do 300 evra. Zatim, u svakom menjaču ima od 3 do 7,8 lamela ili sinter pločica. Svaka sinter pločica košta oko 50 evra.

Dakle, savet stručnjaka za menjače je da ako već kupujemo polovan traktor da je ipak bolje kupiti traktor koji ima nedostatak sa motorom, nego sa menjačem.

,, Vi možete kupiti traktor za 1.500 evra i drage volje ću da vam dam te pare da mi kupite jedno 5 do 6 traktora da ih imam za delove… Sav taj luksuz košta!“ – objasnio je Stefan Petrović, a za sve oni koji tvrde po društvenim mrežama da za 1.500 evra se može kupiti dobar traktor.

Poštovani, pozivamo Vas da u komentarima ispod ostavite vaš komentar na datu temu, Vaše lično mišljenje, iskustvo i sugestiju.

 

ostavite svoj komentar


Vrh Android Aplikacija
Android Aplikacija