Motorne testere nekad i sad | AgroKorpa
For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, OPERA or Internet Explorer.
Motorne testere nekad i sad

Motorne testere nekad i sad

Prva motorna testera konstruisana je 1916.godine, a konstruisao ju je švedski inženjer Westfalt. Par godina kasnije, 1924.godine konstruisana je savršenija verzija ove motorne testere pod nazivom „SEKTOR“ – motorna testera opremljena sa lancem. Motorna testera „CONTI“, sa zubima urezanim u listu testere, pojavila se te iste godine.

Prve motorne testere bile su teške (mase preko 70 kilograma) i robustne.

Nakon Drugog svetskog rata u upotrebi su bile tzv. dvoručne motorne testere. U pitanju su motorne testere koje su zahtevale dva radnika za njihovu upotrebu (pa otuda i naziv dvoručna). Ove motorne testere su bile nešto lakše (mase od 40 do 50 kilograma), ali i dalje nepodesne za seču u šumi.

U drugoj polovini XX veka su razvijene lakše motorne testere (mase oko 15 kilograma) kojima rukuje jedan radnik. Na ovim testerama je ugrađivan karburator sa plovkom. Jedna od takvih motornih testera bila je STIHL BLK, iz 1954. godine, bez goriva, snage 3,3 kW (kilovati), mase 14 kilograma.

STIHL CONTRA (STIHL KONTRA) sa laganim nosivim lancem, snage 4,4 kW i masom od 12 kilograma. Takođe, za ovu motornu testeru konstruisan je i antivibracioni držač sa namerom da se smanji masa buke i vibracije testere. Partner, Homelite, Jo-Bu, Dolmar, Solo, MC Culloch, Husqvarna su najpoznatiji proizvođači motornih testera tog doba, pored Stihl-a.

Od 1967. godine počelo se ugrađivanjem prigušivača vibracija u sve testere modela STIHL 041 AV, a kod ostalih proizvođača motornih testera od 1969.godine.

Godinama kasnije klasični mašinski materijal na motornim testerama zamenjen je plastikom i legurama aluminijuma.

Neke od najbitnijih promena na motornim testerama, od kada je konstruisana prva motorna testera, do danas

  • testere za profesionalni rad danas imaju masu ispod 7 kilograma,
  • povećana je sigurnost rada uvođenjem osigurača poluge gasa. Uz pomoć ove kočnice gas će raditi samo ukoliko je kočnica pritisnuta.
  • uz pomoć hvatača lanca, kod savremenih motornih testera, zaustavlja se lanac u letu u slučaju da se lanac pokida ili sklizne sa vodilice.
  • Radi zaštite korisnika motorne testere od eventualne povrede savremene motorne testere imaju štitnik za desnu ruku. Ovaj štitnik, dakle štiti ruku korisnika ukoliko dođe do toga da se lanac prekine ili sklizne sa vodilice.
  • uvedena je kočnica za lanac koja prilikom povratnog udara, tzv. clikcback-a, zaustavlja lanac i time sprečava povredu na radu.
  •  uvedeno je podmazivanje lanca testere sa mogućnošću regulisanja protoka,
  • uvedeno je elektronsko paljenje, kome vlaga, nečistoća ne predstavlja smetnju,
  • u savremene testere ugrađen je katalizator za dogrevanje nesagorivih gasova čime se manje zagađuje sredina.

Motorne testere namenjene za sečenje drva za potrebe domaćinstva, imaju daleko manji broj pogonskih časova rada, i cena im je nešto niža od profesionalnih motornih testera. Na primer, specifična masa (kg./kW), snage u HOBI PROGRAMU iznosi od 1.7 do 4.7 kg./kW, a u profesionalnom 1,4 – 2,2 kg./kW.

Prilikom prodaje motornih testera većina prodavaca navede da li je motorna testera iz profesionalnog programa. Ali dešava se da ili iz neznanja ili iz nekog drugog razloga, poneki prodavac predstavi neku motornu testeru kao profesionalnu, iako ona to nije. Zato nije dovoljno da samo gledate cenu, zapreminu cilindra, snagu motora ili dužinu mača, već da se i konsultujete sa nekim ko se u motorne testere razume više od vas.

Izvori:

dip. ing. šum. Obućina Z., Mehanizacija krajem XX veka u šumskom gazdinstvu Sremska Mitrovica

stihl.rs/istorija

Pozivamo Vas da na sajtu Agrokorpa.rs postavite Vaše oglase potpuno besplatno u okviru neke od sledećih kategorija: domaće životinje, hortikultura, oprema za gazdinstvo, pčelarstvo, poljoprivredne mašine, poljoprivredni proizvodi, usluge i zemljište, lov i ribolov.

leave your comment

Top